منتدى شباب كفر الجمال
مرحبا بك أيها الزائر الكريم ...أبو حبيب يرحب بك في منتدى شباب كفر الجمال...
و يشرفنا أن تقوم بالتسجيل لتتمكن من الاطلاع على جميع أقسام المنتدى....
منتدى شباب كفر الجمال
مرحبا بك أيها الزائر الكريم ...أبو حبيب يرحب بك في منتدى شباب كفر الجمال...
و يشرفنا أن تقوم بالتسجيل لتتمكن من الاطلاع على جميع أقسام المنتدى....
منتدى شباب كفر الجمال
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى شباب كفر الجمال

 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Animal11
الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية 09910
الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية 1611
الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Tالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Eالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Nالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Lالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Aالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Mالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Eالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Gالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Lالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Eالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Wالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Wالحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية W
الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية 1611 الآن  وبعون الله تعالى   المنتدى على سيرفر جديد www.elgemal.net

 

 الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية

اذهب الى الأسفل 
5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
كونــان
عضو محترف
عضو محترف
كونــان


ذكر عدد الرسائل : 121
العمر : 29
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 31/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالأربعاء 23 يناير - 21:06:55

الحلقة الثانية





دق المنبه بجوار سلمى معلنا العاشرة صباحا ومعلنا أيضا انتهاء الحلم الجميل الذى كانت تحلمه والذى تحلمه منذ سنوات !!!


مدت يدها لتسكت صوت المنبه المزعج وهى لا تزال مغمضة العينين وكأنها لا تريد ان تترك الحلم ابدا .....ثم قامت الى الحمام لتزيل آثار النوم عنها كى تبدأ رحلة الشقاء اليومى فى تنظيف الدمار الشامل الذى يتركه اخوتها خلفهم .....


دخلت المطبخ لتجد بقية طعام الغداء لم يعد ومدفعية من الاطباق والحلل فى انتظارها



اعدت كوبا من الشاى وقطع من البسكويت لافطارها وأعادت فتح النار على اللحم كى تحدث المعجزة وينضج قبل وصول ثورة الجياع !!

ياساتر يارب هى حركة طالبان كانت بايتة مع خالد فى اودته ؟! .... بجد حرام كل يوم انظفها وأخليها تبرق وهم ساعتين زمن ويخليها كأن قطر امبابة عدى من جواها!!!

انا ايه اللى خلانى أسيب الشغل بس ؟ مش كان احسن من وجع القلب ده ؟ بس احسن ازاى ؟ ده انا كنت باخد بالعافية 200 جنية وبأصرف اكتر منهم مواصلات ولبس وخلافه .....ده غير عدد ساعات الشغل اللى ممكن توصل من 9 صباحا لحد 6 مساءا وساعات اكتر لما يكون فيه جرد ولا حاجة ........

لما بقيت زى لاجئى الصومال من الطاحونة اللى دايرة فيها ليل ونهار ده غير المضايقات اللى لازم تتعرض لها اى بنت وخصوصا لو كانت مش مرتبطة ........ياستى خلى البساط احمدى هو فيه حد سامعنا ما تقولى عانس !!!

خلاص ما بقتش أخاف من الكلمة دى من كتر ما حسيتها فى عيون الناس يعنى انا داخلة على 29 سنة دلوقتى ........أصحاب كتير لى اتجوازوا وولادهم دخلوا المدرسة كمان وبيقولوا لى يا طنط سلمى !! يعنى خلاص فاضل لك زلطة وتاخدى استمارة ستة يا جميل !!!

نظرت الى المرآة انظر الى ملامحى قد لا أكون جميلة بالمعنى المفهوم ولكن ملامحى متناسقة وشعرى طويل يعنى متوسطة الجمال زى الاف البنات وكمان اهلى حالتهم متوسطة ....

يبقى العريس ح ييجى على ايه ياسمسمة ؟ دلوقتى كل واحد بيحسبها بالورقة والقلم هى بنت مين وعندها كام وجميلة قد ايه ؟ الا من رحم ربى يييييه انا تعبت من التفكير فى الحدوتة دى .....يعنى اللى اتجوزوا خدوا ايه ؟

يالا بلا جواز لا وجع قلب ........

وأخذت تنظف حجرة ملك الصغيرة وهى تضحك على تعليقاتها المكتوبة بين طيات كراسات المدرسة ( يارب المدرسة تتهد يوم الاتنين اللى جاى !!) (مش فاهمة حاجة خالص فى الحساب ولا العربى !!) ( الميس دى غلسة اوى !!)

وأنهت تنظيف الحجرة وجلست تستريح قليلا وهى تلملم الوان ملك وأوراقها ووجدت نفسها تلعب بالالوان وترسم وكأنها تنفس عن بخار مكتوم بصدرها لم يجد له طريقا الا على الورق .....

رسمت بيت كبير على جدرانه قلوب وأشجار بلا حواجز او جدران وبه رجل طويل القامة قوى البنيان حاد النظرات ولكن على شفتيه ابتسامة حنونة .....يمسك بيده ورود ونجوم ومفاتيح لغرف سرية مجهولة .......وخلفه باب صغير نصف مغلق يطل منه رأس طفل جميل وكأنه يختبأ من العالم ويحمل فى عيونه جمال الضوء ورقة النسيم .......


وأفاقت من أحلامها على صوت جرس الباب وهو يعلن وصول أول القادمين وكان خالد...........

( ايه اللى رجعك بدرى كده !!)


(عادى يا بنتى هو لازم استنى الحصة الاخيرة والحوارات دى ؟ هو نص جنيه للبواب والدنيا تبقى فل !!)


فصرخت سلمى : ( زوغت يا فالح ؟ والله لو بابا عرف ليقطم رقبتك )

فرد بملل ) خلاص بقى خليكى حلوة وبلاش تقولى له وانا ح آكل وانام على طول علشان أسهر أذاكر للصبح يا جميل )




( أمرى لله بس استنى شوية على ما أجهز لك الأكل .....ربنا يرحمنى من الغلب ده يارب !!)



فرد بتلقائية ( ياستى ما احنا بقى لنا مية سنة بندعى ... كبرى بقى يا سمسمة )


فتكهربت سلمى من رده الجارح وان كانت سمعت مثله كثيرا فى مجتمع لا يرحم الأنثى الا لو كان فى احدى يديها صك اعتمادها كمخلوق من الدرجة الاولى .....ولكنها لم تبدى ألمها وردت بساطة ( خلهم مية وواحد ياسيدى !!!!!!!)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الفرعون العاشق
عضو محترف
عضو محترف
الفرعون العاشق


ذكر عدد الرسائل : 824
العمر : 35
نقاط : 68
تاريخ التسجيل : 05/11/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالأربعاء 23 يناير - 21:23:42

ياريت بقى الثالث يجى بسرعه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كونــان
عضو محترف
عضو محترف
كونــان


ذكر عدد الرسائل : 121
العمر : 29
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 31/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالأربعاء 6 فبراير - 17:22:37

الحلقه الثالثه




جلست سعاد تتابع المسلسل العربى وفى يدها جوارب خالد ترتقها وكأنها لاتريد ان تجلس بلا عمل ....كانت عيناها مثبتة على التليفزيون وقسمات وجهها تتغير مع تغير المشاهد من ابتسام الى حزن الى مصمصة الشفاة على حال الدنيا .....الى الدعاء على الازواج المفتريين .....فيرمقها زوجها بنظرة مداعبة من تحت الجريدة التى يقرأها فتسارع بالقول : اللى فى التمثيلية بس يا أبو خالد !!

ثم تبحث عن سلمى فلا تجدها بجوارها ثم تجدها فى البلكونة وحيدة تطالع المارة فتنادى عليها : تعالى ياسمسمة اتفرجى معانا دى الحلقة النهاردة حلوة اوى !!

فترد سلمى بلا اهتمام : ( حلوة ايه بس ياماما ده البطل بقاله 5 حلقات بيطلع فى الروح ولسه ما ماتش .... هو انا ناقصة خنقة ؟ )

فمصمصت شفتاها وقالت لها ( انتى كده مالكيش فى الطيب نصيب ده البطل عامل عمايل وهو بيموت !! طيب تعالى اعملى لنا كوبايتين شاى انا وابوكى .....)

فذهبت سلمى الى المطبخ لعمل الشاى ففوجئت بملك تخرج من غرفتها كالصاروخ وتترك واجبها بالطبع لتقول لها ( وانا كمان اعملى لى كوباية شاى يا أبلة سلمى احسن دماغى اتقلبت خالص من الواجب وعمايله .......بس سكر كتير الله يكرمك !!)

وقبل ان ترد سلمى سمعت هدير صوت أمها وهى تكاد تأكل ملك بأسنانها ( شاى ايه اللى عاوزة تشربيه يا مقصوفة الرقبة ؟ ادخلى يا هانم كملى واجب الحساب قبل ما أقوم لك !!)

فجريت ملك على غرفتها وهى تبرطم بكلمات غير مفهومة عن السكن على كوكب المريخ !!!

فابتسم الاب من خلف نظارته الطبية وقال لزوجته : ياشيخة حرام عليكى كنتى سيبيها تتفرج على التمثيلية شوية !!

فردت بامتعاض : تمثيلية ايه بس؟ والله انك طيب.... دى طول النهار من ساعة ما رجعت من المدرسة وهى بتلعب على الكومبيوتر بتاع أخوها ولازقة فى التليفزيون ورامية الواجب لحد قبل ما تنام بساعة ....ويقعد الهم لى أنا !!

فصمت الاب كعلامة على استسلامه ثم نظر الى ساعته فوجدها تقارب التاسعة فسألها بقلق : هو الواد خالد اتأخر كده ليه ؟ ده ما رجعش من الساعة 3 من بعد ما اتغدى على طول ؟!!

فمصمصت شفاها وردت باشفاق : عينى عليه يا حبيبى مموت نفسه فى الدروس الخصوصية والمذاكرة .......ادعى له يا ابو خالد الله يكرمك !!

فرد بسخط : والله انتى اللى مدلعة الواد ده علشان الوحيد .....مش فاهم يعنى ايه دروس فى كل المواد ليه يعنى ؟ ح يسقوا له العلم فى كوباية ؟

فردت بدهشة : هو احنا بس اللى كده ؟ ما كل الدنيا على ده الحال .....كل الناس بتاخد دروس فى كل المواد فى الثانوية العامة .......ده فيه كمان اهالى بيدوا فى المادة الواحدة درسين استاذ يشرح كويس والثانى بيحل مسائل ويراجع كويس !!

فأجاب بحنق بالغ :والله العظيم الدلع ده هو اللى ح يضيع الولد ده .....يعنى نبيع اللى ورانا وندخل بمرتبنا كله جمعيات علشان البيه ما يتعبش نفسه فى مادة ولا مادتيين ويذاكرهم لوحده ؟

وعاوزاه يطلع بعد كده راجل ؟ اذا كان مش حاسس اصلا قد ايه احنا بنموت نفسنا ونحرم روحنا من كل حاجة علشان فلوس الدروس الخصوصية بتاعة الباشا ......وياريته حاسس بكده لا ده طول الليل عامل نفسه بيذاكر وهو قاعد على الكومبيوتر ما اعرفش بيعمل ايه ....والله حرام النار اللى مكويين بيها دى !!

فزفرت باستسلام وهى تقول : عندك حق والله انا مش عارفة فلوس الجمعيات دى ح تخلص امتى – ده حتى فلوس الجهاز اللى كنت بأشيلها لسلمى كل شهر – مش عارفة اشيل لها حاجة من فترة .....بس معلش ان شاء الله ييجى بفايدة ويجيب مجموع حلو يفرحنا ان شاء الله ......

فأجاب بصدق : هو انا يا سعاد ح أستخسر فى ابنى ؟ انا نفسى اشوفه احسن واحد فى الدنيا كلها ....بس اللى مزعلنى اننا زمان كنا بنشيل هم اهالينا ح يدفعوا مصاريفنا ازاى لكن دلوقتى الانانية بقت هى الاساس .....الابن مالوش دعوة اهله يجيبوا له الفلوس منين ؟ المهم انه ياخد دروس فى كل المواد حتى لو مش محتاج لها والمهم انه يجيب لبس عجيب زى اللى أصحابه لابسينه ويجيب احدث السيديهات والشرايط ويخرج ياكل فى المطعم الفلانى ويدخل السينما الفلانية مع الشلة والا ح يبقى ابوه دقة قديمة ومش عاوزه يبقى زى اصحابه .............

فردت باستسلام : ح نعمل ايه يا ابو خالد هو زمانهم كده ......
.ثم ضحكت لتلطيف الجو وقالت : انت اللى الظاهر عجزت علشان كده زعلان من الشباب ......ح ناخد زماننا وزمن غيرنا ؟

فلانت ملامحه وابتسم :ماشى يا ستى انا عجزت بس انتى ما شاء الله عليكى كل سنة بتبقى احلى من اللى قبلها !!

فاحمروجهها وأرضاها اطراء زوجها لها وقالت بخجل : (بس بقى يا ابو خالد سلمى تسمعنا !)

ففوجئت بسلمى ممسكة صينية الشاى وهى تضحك وتقول : ( انا هنا من الصبح يا جميل ....ولو عاوزانى اروح اجيب مشبك من دمياط وارجع بكرة انا تحت امرك !!)



يتبع.





الحلقه الرابعه






رجع خالد مع أصحابه من السينما وهم يدخنون السجائر ويضحكون بصوت عالى ويعلقون على الفيلم الذى شاهدوه


-احمد : بصراحة فيلم جامد موت .....ولا العربية اللى البطل كان راكبها دى ييجى لها بنص مليون جنيه


- خالد : ياعم هى العربية بس ؟ شفت الفيلا ولا الشالية اللى كانوا بيصيفوا فيه ؟ انا مش عارف العالم دى بتجيب الفلوس منين ؟


-احمد : مش كان الواحد طلع لقى عنده اب متريش كده بدل الفقر اللى احنا فيه ؟


-فرد خالد بضيق : انا عارف ايه البخت ده ياعم ده الواحد كل ما يشوف تمثيلية ولا فيلم يلاقى الحوارات بتاعة الفيلل والقصور كأن دى بلد تانية مأجرينها !!


-احمد : لا ويقولك ذاكروا وموتوا نفسكم فى الثانوية العامة .......علشان تدخل الجامعة وتقعد تذاكر كمان 4 او 5 سنين وبعدين تقعد جنب والدتك تقشر بصل طيب ما نقشره من دلوقتى احسن ........!!!!!!!

- فقال خالد بانفعال : والله العظيم كل ما اقول ح أذاكر وابطل تكبير الدماغ ده اقول وأخرتها ايه يعنى ؟ وايه الفايدة ؟ بلا وجع قلب ياعم !!!!

-احمد : لا وكمان مطلوب منك لما تتخرج انك تتجوز وتفتح بيت ده على اساس انك اصلا ح تكون اشتغلت واشتغلت بالفين جنية كمان !!! يعنى ممنوع ولا واحد يتجرأ ويفكر يحب ولا يتجوز ..........ويقول لك يا عم حوار الجواز العرفى ده انتشر ليه ؟ العام دى مش حاسة بحاجة ولا بيهرجوا ؟

-فرد خالد باحباط شديد : خلاص ياعم احمد نكدت علينا يالا انا مروح أحسن أبويا زمانه بلغ البوليس !! سلاااااااام


استقبله والده بقلق عاصف وغضب عارم : كنت فين ياباشا ؟ كان مفروض ترجع من 3 ساعات وزيادة !!!!

فاستعد خالد لتأليف كذبة جديدة وقال ببراعة : معلش يابابا اصل مدرس الكيمياء اتأخر وبعدين بعد ما جه قسمنا مجموعتين وانا كنت فى التانية وبعدين .......


فأنقذته أمه من براثن أبيه وقالت : خلاص ياحبيبى ربنا يعينك اكلك جوة فى المطبخ كل وادخل نام وح اصحيك الفجر تذاكر شوية ....


فلم يضيع الفرصة واطلق الريح لساقيه وترك امه تواجه البركان وحدها


-والله العظيم ياسعاد الولد ده لو باظ يبقى دلعك فيه هو السبب !!!

-فردت باستكانة : هو احنا عندنا غيره ياابو خالد؟ ربنا يخليهولك ده راجلنا وسندنا من بعد عمر طويل لك يا اخويا وبعدين ماهو مموت نفسه فى الدروس والسهر اهه .....حيعمل ايه تانى ؟

............. وتركها ودخل غرفة نومه .....


-فدخلت وراءه وابتسمت لتلطيف الجو استعدادا لالقاء قنبلة جديدة : ربنا يخليك لينا وتشيل ولاده وولاد سلمى وملك كمان !!!!!!!


-فرد بحزن وشرود : سلمى .........

-فوجدتها الفرصة المناسبة لتطلب طلبها : مالك سهمت كده ليه بكرة ان شاء الله تتجوز وييجى لها عدلها وتفرح بولاد ولادها ...بس هى لو تخرج وتشوف الدنيا يمكن العريس ييجى .......انت مش بتشوف البنات عاملين ايه فى نفسهم علشان يتجوزوا ........عارف سعاد اللى فى العمارة اللى جنبنا حنتها بكرة ومامتها عازمانا انا وسلمى وملك اصل القعدة كلها ستات وبنات بس .....عارف ....


-فقاطعها بغضب : كفاية ياسعاد انتى عارفة انى مش باحب ادلل على بنتى علشان تتجوز ده رزق ربنا كاتبه باليوم والساعة مش محتاج اننا نلف على الافراح علشان نجيبه !!


-فردت عليه بتوسل : ياسيدى ادينا بنسعى للرزق ده !! وبعدين اهى فرصة البنت تخرج شوية بدل الحبسة اللى هى فيها دى على طول ..علشان خاطرى يا محمود ما ترفضش لو صحيح انا غالية عندك !!


-فرد باستسلام وهو يستعد للنوم : خلاص انتو أحرار اعملوا اللى تعملوه تصبحى على خير

فطارت فرحا بموافقته التى انتزعتها منه وذهبت الى غرفة سلمى التى وجدتها تقرأ وقالت لها : سمسمة بابا وافق اننا نروح حنة سعاد بكرة !!


فدق قلبها لعرض امها لأنها تعلم توابعه وردت بقلق : معلش ياماما انتى عارفة انى مش باحب اروح افراح ..روحى انتى وملك !!
فهبط قلب الام فى قدميها لرفض ابنتها بعد كل ما فعلته : ليه بس يا حبيبتى اهو نغير جو البيت شوية وبعدين القعدة كلها بنات مفيش رجالة مش عاوزة تروحى ليه ؟


فعضت سلمى على شفتيها ولم تستطع ان تخبر امها كم تجرح كرامتها ونفسيتها فى مثل هذه القعدات الحريمى وردت باستكانة : اصلى ياماما ما اعرفش العروسة اوى وبعدين .......

فتوسلت امها اليها وهى تعلم سبب رفضها وقالت : علشان خاطرى ياسلمى والدة العروسة اتحايلت على يرضيكى اكسفها ؟ لو لى خاطر عندك روحى معايا وبعدين انتى عارفة المفعوصة ملك بتتعبنى قد ايه فى الخروج علشان خاطر ماما ياسمسمة !!


فردت سلمى باستسلام بعد كل هذا الحصار : خلاص ياماما ح اروح معاكى بكرة ان شاء الله !!!!!!!!!!



يتبع
__________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الرقة الجارحة
مجلة الأمل
مجلة الأمل
الرقة الجارحة


انثى عدد الرسائل : 674
العمر : 34
الموقع : مدينة بلا عنوانِِ
نقاط : 78
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالخميس 7 فبراير - 14:17:51

القصة جميله قوي قوي

واحنا في انتظار الحلقة الخامسة

شكرا لك كتير يا كونان

تحياتي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
herox
مشرف المنتدى السياسى والاقتصادى
مشرف المنتدى السياسى والاقتصادى
herox


ذكر عدد الرسائل : 1609
العمر : 34
الموقع : في بلدنا
نقاط : 70
تاريخ التسجيل : 13/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالخميس 7 فبراير - 17:26:33

جميل جدا في انتظار باقي الحلقات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://allnewarticle.blogspot.com/
كونــان
عضو محترف
عضو محترف
كونــان


ذكر عدد الرسائل : 121
العمر : 29
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 31/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالأحد 17 فبراير - 15:15:38

الحلقة الخامسة


الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية 075



استيقظنا يوم الجمعة وتناولنا الافطار كالمعتاد ونزل ابى وخالد لصلاة الجمعة وظهرت على امى علامات التحضير لحرب البسوس تتحرك بسرعة فى كل مكان فى البيت وتلقى على الاوامر وترتب اشياء عجيبة ولا تكف عن النظر الى الساعة وكأننا على موعد مع الرئيس الامريكى !!!!!


جلست أراقبها وانا ابتسم من داخلى على طيبة هذه المرأة الرائعة ولا اريد ان اخالفها فى شىء فهى تظن ان مجرد ذهابى الى حنة جارتنا سيحل عقدة زواجى ويأتى لى بسيد العرسان !!

دفعت الى امى بطبق به زبادى وبيض وأشياء أخرى تشبه السبانخ !!وأمرتنى ان اضعها على وجهى – علشان اكون زى القمر !!- مش فاهمة ازاى ؟


حسيت انى لو حطيت الحاجات دى على وشى ح اطفش العرسان والمعازيم كمان .....لكنى لم أغضبها واستعنت بالله وحطيت اليخنى على وشى واستنيته لما يستوى !!!

وأخذت تخرج ملابسى من الدولاب لتختار منها طقم للخروج وأخذت تحدث نفسها وهى فى حيرة كبيرة ( ياربى تلبس ايه ؟ تلبس الفستان الاسود ؟ ليه هو احنا رايحين عزاء ؟ طيب الاخضر لا ده بيخليها زى ما تكون خارجة من القصر العينى !! التايير الابيض بس ده قديم وناس كتير شافوه احسن يقولوا اننا ما بنشتريش لها فساتين جديدة !! خلاص الطقم الكحلى ؟ لا بس طرحته بتخليها سمراء !! ايه الغلب ده ياربى ؟ امال تروح بالبيجاما ؟! يالا اهى موضة !!)

واستمرت ماما فى الكلام مع نفسها حتى رجع بابا وخالد من الصلاة ويبدو عليهم انهم متخانقين كالمعتاد وما ان رأى بابا سوق عكاظ المنشور فى الصالة حتى صرخ : ايه اللى بتعمليه ده ياسعاد ح تبيعى هدومنا لبتاع الروبابيكيا ولا ايه ؟


ولم ترد امى انما ردت المقروضة ملك وقالت له : (لا يابابا دى ماما بتختار لأبلة سلمى ح تلبس ايه فى حنة العروسة علشان تبقى حلوة و تجيب العريس من هناك !!)

وتكهرب الجو من كلمة ملك ولكزتها ماما فى صدرها كى تخرس وغضب بابا وصرخ فى ماما ( ماشاء الله حتى البنت الصغيرة كمان ياست سعاد ؟ ) ودخل الى غرفته وغلق الباب وراءه بعنف !!


وجريت ماما وراء ملك لتضربها فاحتمت فى صدرى وهى تصرخ (الحقينى يا ابلة سلمى ماما ح تموتنى !!)

وزفرت ماما فى انفعال وهى تتوعد لها ( والله العظيم لو اتكلمتى فى كلام الكبار تانى لأكون قاطمة رقبتك ....وانتى ياست سلمى قومى روحى الكوافير علشان تلحقى ترجعى وما نتأخرش )


ففوجئت بالعرض العجيب وقلت لها : كوافير ليه ياماما هو انا ح افك شعرى ؟ انتى نسيتى انى محجبة ؟


فتنهدت فى ضيق : لا ياستى ما نسيتش بس القعدة كلها ستات وبنات يعنى ممكن تفكى شعرك هناك والبنات بتروح عاملة تسريحات عجب اللى عاملاه كانيش والله عاملة برج الجزيرة فوق راسها !!

فنفذ صبرى وتمسكت بالرفض : انا بقى مش ح اقلع الحجاب هناك ياستى حتى لو كانوا عازمين عيال مش بنات هو انا بضاعة ح يتفرجوا عليها ؟ بصى ياماما انا اصلا مش عاوزة اروح المشوار ده خلاص اتفقنا ؟!


فصرخت فى غضب : خلاص انشالله مارحتى .......انا الحق على ....


فانحشرت ملك كالمعتاد : طيب اروح انا للكوافير ياماما ؟!


فصرخت ماما : آدى خلفة البنات آآآآآه !!!!!!!!!!!!!

وأخييييرا ذهبنا الى فرح جارتى ووجدتهم معلقين انوار كثيرة تملأ العمارة والشارع وأسفل البيت يوجد دى جى كبير يملأ الجو بأغاني الأفراح والشباب يرقصون حوله ولم ألمح العريس لأنه يبدو انه فى منزلهم فى فرح آخر كى لا يرى العروس قبل الزفاف كما تقتضى الاعراف الدولية !!

وصعدنا فى الدور الرابع متخطين نشارة الخشب الملونة التى تغطى السلالم والانوار الملونة والأطفال يتقافزوا على السلالم تاركين مولد الفرح لأصحابه!!!!


ودخلنا الشقة الواسعة لنجدها تحولت لما يشبه السيرك من الزحام الشديد وكأن كل بنات مصر جايين يباركوا ويهنوا !!


وفجأة تحولت أمى الى بطلة مصارعة وأخذتنى من يدى واخترقت الصفوف لتجلس بجوار العروس وما يتضمن ذلك من لكزة كوع أو كتف قانونى أو هبوط اضرارى على الارض للضحايا !!!


ثم وصلنا أخيرا الى هدفنا المنشود وأزاحت امى فتاتين من جوار العروس لنجلس بجوارها بنجاح ساحق وكأن اللى ح يقعد قدام ح يتجوز الاول !!!!!


ولأول مرة أنظر للعروس وهى فى كامل زينتها وجمالها و احساسها بالانتصار فى معركة الفوز بالعريس المنشود أضاف لها ثقة بالنفس وجمالا فوق جمالها ..... كانت تنظر الى الجميع بسعادة بالغة وهى تنقش نقوش الحناء الجميلة فوق يديها وقدميها وكأنها ملكة فرعونية تنتظر تتويجها بعد ساعات :.....


لا أنكر انى تمنيت ان أكون مكانها وخاصة انها تصغرنى بعدة سنوات .......دفنت امنيتى القديمة فى الحب والاستقرار كى لا تظهر على وجهى اى تعبيرات يمكن ان تفسرعلى انها غيرة أو ما شابه .......


وأفقت من أحلامى على لكزة فى جنبى من احدى جارتنا المشهورة بدس أنفها فى كل شىء وكانت تسألنى بابتسامة صفراء :
-(عقبالك ياسلمى .....ايه مفيش مشاريع خطوبة فى السكة ؟ )

-آه ياربى السؤال اللى بأهرب منه من ساعة ما خرجت من بيتنا ولكنى رديت بغلاسة (لأ فيه بس انا مخبية !!)

فأحرجت من ردى البايخ ولاذت بالصمت وجلست أراقب معركة الرقص الدائرة بين البنات وكأنها أصبحت من مؤهلات الزواج الجديدة وكأن من ترقص أفضل ستأخذ تأشيرة خروج من دنيا العنوسة !!


وبحثت عن ماما لأجدها تتنقل بين المعزومات لتستقر فى النهاية بجوار امرأة لم أرها من قبل ومنخرطين فى حديث طويل لم أسمع منه شىء .......


وشعرت بالملل والصداع وأشرت الى ماما لننصرف فجاءت الى وهى تكاد ترقص من الفرحة وتقول
لى ونحن فى طريقنا الى البيت (مبروك ياسمسمة جالك عريس !!):
[/center]

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Clap_1الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Clap_1
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كونــان
عضو محترف
عضو محترف
كونــان


ذكر عدد الرسائل : 121
العمر : 29
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 31/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالأحد 17 فبراير - 15:20:16

الحلقة السادسة

ما نمتش لحظة واحدة طوال الليل من شدة القلق ..... عريس ؟! على طول كده ؟ ده احنا ما قعدناش فى الفرح ساعتين ؟ والبنات كانوا عاملين عمايل فى نفسهم رهيبة ..... ليه أنا ؟ مش عارفة ليه مش مطمئنة للحدوتة دى

وخصوصا ان ذكرياتى مع العرسان كلها نكد ..... أى واحد طهقان من عيشته او عاوز ينكد على بنات الناس كان بيجى لى !! وخصوصا ان طلباتى متواضعة جدا وكمان أهلى مش ماديين ويهمهم انهم يفرحوا بى مع عريس طيب ويتقى الله فى بنتهم .........

لكن ما شاء الله كل اللى اتقدموا لى فيهم عيوب قاتلة اللى ماعمره ما صلى الا فى المناسبات والاعياد الرسمية !! واللى عاوز يتجوز على مراته بدون أى أسباب !! واللى شخصيته بشعة وغاية فى التسلط عاوزنى أقطع علاقتى بكل الكون بما فيهم أهلى لو أمكن ........ وممنوع الزيارات والاجتماعيات بكل أنواعها يعنى جواز مع الشغل والنفاذ !! يعنى بصراحة حاجة تخلى أى واحدة فى الدنيا تكره كلمة عريس وما يتبعها من الفرجة والزيارات المحبطة التى تنتهى دائما بكسرة قلب ....... هو قلبى طبعا


يالا بقى يا سلمى قومى من السرير احنا ورانا حاجات كتير ح نعملها ياعروسة

رددت على ماما باحباط : عروسة ؟ بذمتك ما زهقتيش من الحدوتة دى ياماما ؟ خلاص بقى كبرى دماغك
فدقت على صدرها : اكبر دماغى ؟ ليه هو انتى وحشة ولا انا نشرت لك اعلان اريد زوجا ؟ ماهى أم العريس هى اللى شافتك فى الحنة وطلبت انها تيجى هى وابنها علشان يقابلونا ....... أنا مالى بقى ؟ نقول للنصيب لأ؟
فجاوبتها بمكر : بذمتك يا جميل انتى ما حطيتى شوية البهارات بتوع الامهات زى – دى بنتى دى زى النسمة تتحط على الجرح يورم !!..... دى ست بيت لهلوبة تنضف ولا الفليت !!... ده كان كلينتون شخصيا طالب ايدها واحنا اللى ما وافقناش صح ولا لأ ؟

فاحمر وجه ماما وارتبكت كالأطفال ولم تجد مخرج الا من استخدام سلطاتها كأم بالشخط فى : ياسلام عليكى يارايقة يالا عاوزين ننضف البيت قبل الناس ما ييجوا ولا الفلبينية بتاعتنا هى اللى ح تنضف البيت ؟

مش عارفة ليه كل واحدة بييجى لها عريس بيحصل تار بينهم وبين فرش البيت؟ هاتك ياخبط ورزع وتنفيض ومسح وتتحول العروس المنتظرة إلى زوبة الشغالة !! كأن العريس ح يبص تحت السجاد يشوف الأرض ممسوحة ولا لأ ؟ ما كفاية التنظيف اليومى العادى وخلاص ؟

حيلى اتهد خلاص انا وماما فى مسح وتنظيف الشقة وبعد أن أخييييرا انتهينا وظهرت على بوادر الكساح المبكر ........ بدأت ماما فى إلقاء الاوامر يمين وشمال الى كل من فى البيت


خالد روح هات الجاتوة والحاجة الساقعة بسرعة ........ خلينا نستفيد منك مرة واحدة لله

ملك هانم روحى لطنط ليلى اللى فوقينا وقولى لها ماما بتسلم عليكى وتقول لك عاوزين طقم الكاسات المدهب واوعى تكسريه لأرميكى من البلكونة
وانت يا أبو خالد روح هات لنا فاكهة من عند الفكهانى اللى على الناصية أحسن ابنك بيقف زى البيه ويجيب كل الفاكهة ضاربة مش عاوزين نتكسف قدام الناس
وانتى ياسلمى قاعدة كده ليه ؟ قومى شوفى حتلبسى ايه ؟ وبلاش طقم الميتين البنى اللى انتى بتحبيه ........ اصل ام العريس أروبة اوى

واندفع كل واحد من أفراد الكتيبة لأداء المهمة الموكلة اليه من الجنرال مانجر الست ماما ....... إلا انا كان جسمى مهدود من علقة التنظيف وكنت متأكدة انى أول ما ح ادخل أودتى ماما ح تندهنى لأى سبب من الأسباب

!!!!!!وفعلا

ما تنسيش ياسلمى تطلعى مفرش السفرة اللبنى اللى فى الرف اللى فوق فى الدولاب وتفرشيه واغسلى الورد أحسن يقولوا جايبينه من القرافة !! وطلعى طقم الشاى الصينى بتاع الضيوف واغسليه و

الا صحيح ياماما هم العرسان ما بيشربوش الشاى فى الكوبايات ليه زى بقية مخاليق ربنا ؟ لازم فى الفناجين ؟ ده انا بيتهيألى انهم بيعملوا الفناجين مخصوص فى الاطقم الصينى علشان العرسان .........!!! !

فردت بضيق : انا مش باخد منكم كلكم إلا وجع القلب .. يالا يابنتى ورانا مية حاجة قبل ما الناس ييجوا !! علشان خاطرى يا سلمى لو لقينا العريس كويس نتكل على الله على طول

فرددت بقلق وتعب : ياماما ما تقلقيش انا كمان تعبت من حدوتة العرسان الخايبة دى ....... كل واحد ييجى يتفرج علىّ شوية ويسيبنى وياريت فى حد فيهم كويس كنت اتجوزت وخلصت لكن على يدك كلهم بسم الله ما شاء الله ينفعوا يروحوا الاصلاحية
والناس بتتهمنى انى انا اللى بارفض العرسان لحد ما كبرت طيب لو كان واحد فيهم بس فيه 10 فى المية من أحلامى كنت اتجوزته علشان أخلص من كلام الناس وألسنتهم اللى عاوزة قطعها ....... ده أنا حتى بطلت أحلم ولا أحط مواصفات للانسان
اللى ح اتجوزه ..... خلاص ما باقاش من حقى
وأنا داخلة على التلاتين ... دى البنات زى الرز وأصغر وأجمل منى ....... انا بقى اللى ح أقعد واتشرط ؟ على إيه يعنى لا أنا ملكة جمال ولا أبويا وزير ولا عندنا عزبة ولا عمارة ....... ما تقلقيش ياماما اللى زيي مش من حقها تدلع ولا تتشرط ..... حتى الحق ده ضاع منى خلاص

واحتضنتنى امى عندما أجهشت بالبكاء وبكت هى الاخرى وعوضنى حضنها الدافىء عن قسوة الناس ومرارة الافتقاد إلى كتف رجل ألقى عليه همومى .... وردت من بين دموعها:

اوعى أسمعك تقولى كده تانى .. ده انتى ست البنات .... وبعدين لسه نصيبك ماجاش ....... ده مكتوب اسمه عند ربنا من قبل ما تتولدى ... بكرة أشوفك أحلى عروسة فى الدنيا ....... وبعدين ياستى ما تقلقيش أوى ما فاتكيش كتير انتى مش شايفة أبوكى واللى عاملة فينا ؟ أهى الرجالة كلها واحد !! نصيحة من امك غمضى عينيكى واتجوزى كلهم زى بعض وقولى يارب

فابتسمت وهى تمسح دموعى وأنا لا أريد أن أفارق حضنها وكأنى جنين سأموت لو تركته

.وجاء بابا وهو يحمل الجاتوة والحاجة الساقعة فتعجبت ماما وسألته : ليه إنت اللى جايبها ؟ أمال خالد فين ؟
قابلته خرج من الحلوانى أخدت منه الحاجات وبعته يشترى هو الفاكهة علشان رجلى تعبانى أوى

فصرخت ماما : انا مش قلت لك اشترى انت ؟ البيه ده حيجيب لنا مربى فاكهة مش فاكهة وحتنفضح قدام الناس
فتمتم بابا بكلمات ساخطة ودخل غرفته وترك ماما تغلى وتقول : ايه الغلب ده ؟ لا يمكن انتفع بحد منهم أبدا ... آه يا قلبى ياانا

وقبل ان تفيق من الصدمة جاءت ملك تحمل الكاسات المدهب وعدتهم ماما فوجدتهم خمسة فقط فسألتها : هى طنط ليلى ادتك الطقم ناقص ولا إيه ؟

فردت ملك بثقة : لا ياماما هى الاطقم الجديدة 5 بس

فعرفت ماما انها كسرت كأس منهم وهمت أن تجرى وراء ملك التى فرت كالزئبق إلى الشارع وهى تصرخ : هو كل عريس بعلقة يا ربى ؟

وأخذت أهدىء من ماما قبل ان تأتيها بوادر شلل مبكر من السيرك المسمى بأسرتنا المصونة ....... ونظرت الى الساعة فوجدت لم يتبقى الا ساعة ونصف ويأتى العريس وأمه .. فدق قلبى بعنف وأخذت أنظر إلى عقارب الساعة

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية SnipeR%20(26)الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية SnipeR%20(26)الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية SnipeR%20(26)الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية SnipeR%20(26)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
herox
مشرف المنتدى السياسى والاقتصادى
مشرف المنتدى السياسى والاقتصادى
herox


ذكر عدد الرسائل : 1609
العمر : 34
الموقع : في بلدنا
نقاط : 70
تاريخ التسجيل : 13/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالأحد 17 فبراير - 19:22:20

في انتظار الحلقة السابعة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://allnewarticle.blogspot.com/
الرقة الجارحة
مجلة الأمل
مجلة الأمل
الرقة الجارحة


انثى عدد الرسائل : 674
العمر : 34
الموقع : مدينة بلا عنوانِِ
نقاط : 78
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالجمعة 29 فبراير - 13:01:35

شكرا جدا لمجهودك كونان

وفي انتظار الحلقة السابعه

لان القصه فعلا جميله جدا جدا جدا

شكرا لك مرة تانيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كونــان
عضو محترف
عضو محترف
كونــان


ذكر عدد الرسائل : 121
العمر : 29
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 31/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالخميس 12 يونيو - 20:56:11

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا اسف لانى اتاخرت جدا على كل من تابع الحلقات زان شاء الله ماتأخرشى تانى اسبكو مع الحلقات



الحلقة السابعة
جلست فى غرفتى بعد أن غيرت ملابسى وارتديت الطقم الجديد – اللى ماما دافعة فيه الشىء الفلانى !!- واحترت هل أضع ماكياج أم لا ؟ فى العادة أنا لا أضع إلا قليلا ولكن فعلا أنا نفسى الجوازة دى تكمل بأى شكل .... يعنى هى ح تكمل بالماكياج يا سلمى ؟ ما تعقلى كده

قررت أن أضع ماكياج خفيف جدا فقط يخفى الهالات السوداء تحت عينى من قلة نومى بالأمس
ياسلام لو دى تكون آخر مرة أتعرض فيها للمسرحية دى ويكون فعلا هو ده العريس المنشود اللى المواصلات أخرته شوية !! ربنا يجعله آخر العرسان

هو كل اللى سمعته عنه كويس محاسب اسمه مجدى وعنده 36 سنة وعنده شقة فى بيت أهله
يعنى مالكيش حجة ياست سلمى وسيبك بقى من حواديت البنات الفارغة .... أصله قصير أوى .... أصلع فلة ! .... فتحات مناخيره مش مريحانى !....... طوييييييييييل أوى والجزء التانى منه نازل فى الأسواق قريب
المهم الشخصية والتدين والأخلاق وحتى لو كان غتت شوية على رأى ماما غمضى واتجوزى كلهم زى بعض فى الآخر

اتأخروا نصف ساعة وأخذت أنتظرهم من وراء شباك أودتى أحسن يكونوا غيروا رأيهم وفلسعوا يا رجالة
وأخيييييرا لمحت الست والدته وهى تنزل من عربية ميكروباص أمام منزلنا (ايه ده مش يركبوا تاكسى؟) ومعها إنسان طويل وعريض ولابس بدلة كحلى أكيد هو المغفور لشبابه العريس ! شكله من بعيد كده كويس طول بعرض بارتفاع على رأى عادل امام عريض المنكبين شلولخ !!!!!!! آدى أول حاجة تفتح النفس ربنا يستر

وجاءت رويتر البيت ملك هانم وهى تزف البشرى والدم يتقافز من وجنتيها وقالت وهى تلهث ( العريس جه يا أبلة سلمى ....... ده كبير أوى على فكرة عاوز له سلم علشان أسلم عليه !! ماما بتقول لك هاتى صينية الحاجة الساقعة والجاتوه وتعالى بسرعة )

ذهبت إلى المطبخ وأنا أتمتم فى تعجب اشمعنى العرسان اللى أول ما بيقعدوا بنلزق لهم الحاجة الساقعة فى وشهم على طول ؟ ما أى ضيف بيقعد شوية وبعدين يشرب حاجة ! الظاهر ان دى طريقة تكتيكية من الأمهات علشان العرسان ما تطفش بسرعة

حملت الصينية الميمونة ودخلت ودقات قلبى مثل مزيكة حسب الله ودخلت الصالون لأجد ماما وبابا والعريس وأمه ..... والحمد لله ماما لحقتنى وأخدت منى الصينية قبل ما أوقعها على أم العريس وتبقى مصيبة من أولها

(أهلا أهلا بعروستنا الحلوة ..... إيه الجمال ده كله ؟ ) قالتها أم العريس وكأنه أكلشيه محفوظ بتقوله كل الحموات فى الحالات دى

وأخيرا جلست وانا أكاد أذوب من الخجل وأنا أشعر أن كل العيون تتفحصنى وتعاين كل مللى فى جسدى وبالعافية اختلست نظرة إلى العريس لأجده أضخم مما رأيته فى الشباك حتى تقاطيع وجهه من الحجم العائلى ! وعنده شنب ما شاء الله ماشفتش زيه فى حياتى .... يعنى لو اشتريت صقر مش ح احتار أحطه فين ؟
حاجة كده من الرجالة بتوع زمان الجامدين يعنى لو شخط فىَّ شخطة ح يبعتنى السنبلاوين

وقعد بابا يستجوبه كالعادة ولاحظت انه يرد بكلمة أو كلمتين على الأكثر ويحمر وجهه وتلحقه الست والدته وتجاوب بداله ولما لاحظت تعجب بابا ردت بسرعة :
( أصل مجدى مش بيعرف يتكلم مع الناس كويس أصله بيتكسف !! )

ومصمصت ماما على شفتيها من انسان الغابة اللى بيتكسف ده وسألتها ( هو وحيد ولا ايه يا أم مجدى ؟ )

فردت باشفاق ( أيوة ياختى ده وحيد على أربع بنات ومن كتر خوفى عليه من الحسد ربيته زى ما ربيت أخواته البنات تمام .... ما يعرفش يروح ولا ييجى لوحده أبدا ولازم ياخد رأيي فى كل حاجة حتى فى أكله ولبسه انا اللى باختار له كل حاجة بنفسى ....... لما أنا نِفسى ومُنى عينى أجوزه علشان أرتاح من مسئوليته شوية !!)

واصطبغ وجه عريس الغفلة بالحمرة وانقلب الوضع أنا اللى باتفرج عليه وهو يمسح عرقه ....... وبعدين قلت فى بالى اوعى تفركشى الجوازة ياسمسم اهو أحسن ما يكون شرس ويورينى العين الحمرا والبرتقالى كمان ..... أهو أربيه على ايدى أحسن !

وكأن إجابة حماتى المصونة وقفت فى زور بابا فسأل العريس ( وحضرتك ما اتجوزتش ليه لحد دلوقتى يا أستاذ مجدى ؟ )
فرد بخجل وتلعثم : ( أصل ماما ما وافقتش على العرايس اللى قبل كده !! ولا أقول لك اسألها حضرتك هى تقولك أحسن !!)

فتمتمت أمى باستغراب : عرااايس ؟

فأجابت أمه بكل ثقة : ( والله ما اكدبش عليكى انا خطبت له قبل كده 6 مرات ..... مش عارفة البنات حصل لها ايه ؟ مابقاش ينفع معاهم الراجل الطيب السكرة زعلانين انه يعتمد علىَّ فى كل حاجة هو انا مش أمه برضه ولا ايه ؟..... طيب ده ابنى دودو ده بالدنيا كلها لو أطول انى أخبيه جوا عينيا من الهوا الطاير كنت عملت والله !!!!)

جلست أراقب انفعالات سوسن ... أقصد دودو .... يوووه عريس الغفلة !! وهو يراقب أمه بانبهار مثل الطفل الذى يراقب امه وهى تطبخ وكأنها تسوى الأعاجيب

آه يانى يا خيبتك يا سلمى .. يعنى أتجوزه وأخلى أمه تختار لنا ح ناكل ايه النهاردة ولا تختار ليه ماهى اكيد بتأكله بايديها وكمان شقته فوقها فى نفس العمارة يعنى ح يرفع صباعه يستأذنها لو حب يقعد معايا فى البلكونة بعد الشر ولا حاجة
تبادلت ماما نظرات خيبة الأمل مع بابا الذى احمرت أذناه وارتفعت صفارات الانذار واستعد لهجوم أرض أرض على دودو ووالدته العزيزة ..... وأنقذت ماما الموقف قبل أن يطلب لهم شرطة المسطحات

وقالت على عجل لأم العريس وهى تنهى اللقاء الكارثة : والله شرفتونا أوى يا أم دودو !! بس ادينا فرصة نفكر ونرد عليكم ....... وحاسبى على دودو وانتم ماشيين أحسن يتكعبل ولا حاجة بعد الشر عليه

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كونــان
عضو محترف
عضو محترف
كونــان


ذكر عدد الرسائل : 121
العمر : 29
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 31/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالخميس 12 يونيو - 20:57:22

الحلقة الثامنة


تغير وجه بابا إلى جميع ألوان الطيف وهو يتحول إلى قنبلة موقوتة تنتظر الانفجار فى وجه ماما بعد ما نزل عريس الغفلة وأمه المصونة وانتهت الزيارة التى كانت كارثة بالألوان الطبيعية وسكوب كمان

حاولت ماما الهروب إلى غرفتها قبل أن يبلغ بابا عنها المعتقل وقالت بمنتهى البراءة وهى تتحاشى النظر إلى بابا : انا ح أنام بقى يا سلمى علشان عندى شغل بدرى تصبحى على خير !!!)

فانفجرت كل قنابل المولوتوف المخزونة فى لسان بابا وأكيد سمعه الجيران فى الشارع السابع وهو يصرخ: تصبحى على خير ؟ رايحة فين يا سعاد ؟ دى عملة تعمليها فينا ايه الأشكال اللى انتى جايباها دى ؟ حرام عليكى انتى مش قلتى انك سألتى الجيران عنهم وشكروا فيهم أوى ؟ هو انتى عاوزانا نرميها ؟

فتلعثمت ماما ولم تستطع الرد وقالت بصوت متقطع : ما انت عارف الناس يا أبو خالد مش بيقولوا الحقيقة فى الحالات اللى زى دى وبعدين ح يقولوا عليه ايه ؟ هو الراجل حرامى ولا نصاب دول ناس طيببين وعيلة محترمة ..... هو بس واضح انه بيحب أمه أوى ..... يعنى كمان ح يحب مراته أوى )


فانطلق الشرار النووى من عيون بابا وهو يجز على أسنانه : مراته مين إن شاء الله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فلم تحتمل ماما ضغط وصراخ أكثر من ذلك وانفجرت باكية :( انت بتعاملنى كأنى عملت جريمة ليه ؟ حرام عليك انا نفسى أفرح بيها وما جبتش لها واحد مدمن ولا متجوز قبل كده ولا قتال قتلة !! كنت ح اعرف شخصيته منين هو أنا عايشة معاهم ؟ وبعدين هو انت شفتنا جبنا المأذون ؟ لو مش عاجبكم بلاش اعتذروا للناس وخلاص ....... بكرة أموت وترتاحوا منى خالص !!)


فتحركت رقة بابا لبكاء حبيبة عمره وهدىء صوته وداعبها : (اللى يمشى ورا الحريم يروح فى ....... يعنى انتى ترضى ان جوز بنتك يبقى اسمه دودو ؟!)

فضحكت ومسحت دموعها ( أهو أحسن مايبقى اسمه شمشمون ويقعد يزعق ويفرج علينا الدنيا زى ما انت عامل فينا !!)

فابتسم لها والتفت إلىَّ بابا وهو يسألنى : انتى رأيك ايه يا بنتى ؟

لا أعرف لماذا جرحنى سؤاله ؟ أى بنت طبيعية لابد ان ترفض هذا العريس أبو ببرونة !! ولكن يبدو انهم رغم رفضهم له هو وماما ....... تاركين لى مساحة للقبول على اعتبار انى على مشارف الثلاثين ولافرصة لى أفضل من هذا ......

البنات الموجودين فى الحنة لأنها تعلم انى لن أرفض ابنها عملا بنظرية (ضل راجل ولا ضل حيطة !)

لكن هل هذا رجل ؟ لا يستطيع الكلام جملتين متكاملتين ؟ لا يكون له رأى عن أى شىء ؟ يرفع اصبعه قبل ان يفكر ؟ أى احترام سأكنه له ؟ أى حماية سيوفرها لى ؟ أى رجولة سأستشعرها معه ؟ باختصار سأتزوج أمه تتحكم فىَّ وفى ابنها لأتخلص من لقب عانس ونظرات الناس التى لا ترحم

اختيار قاسى جدا ..... جزء منى يميل إلى القبول للخلاص من دائرة الوحدة والعنوسة وسأستطيع أن أتحكم فيه كما أشاء ولن أعانى من تحكم الرجال وأنانيتهم المفرطة والتى تشكو منها كل الزوجات ...........
ولكن لا لن أخالف شروط الله التى أقرها لنجاح الزواج وهى المودة والرحمة بين الأزواج ......... كيف أكن له أى مودة وأنا لن أحترمه أصلا بل سيكون بالنسبة لى مثل الغطاء الذى أحتمى به من عيون الناس ونظراتهم وأخرس ألسنتهم التى لا تهدأ.........

ولكنى وحدى سأعلم عندما ينصرف الناس ان هذا الغطاء لن يدفينى فى برد الحياة ولن أستطيع أن ألجأ إليه كحصنى الوحيد ....... سأجده غطاء مهلهل ملىء بالثقوب سيعرينى أمام الناس وأمام نفسى وأتجمد وحدى فى حرمان لا ينتهى

رفعت رأسى وأجبت فى هدوء : (أنا مش موافقة يابابا ....... تصبحوا على خير !)

ودخلت غرفتى كى أهرب من نظرات الاشفاق التى لاحقتنى من بابا وماما وغيرت ملابسى وتوضأت وصليت ركعتين شعرت بعدهما براحة كبيرة أراحت ذهنى المشوش وجسدى المرهق

واستلقيت على سريرى وأنا أفكر فى كل حياتى ..... لماذا دائما أشعر انى فى حالة انتظار دائمة ؟ لماذا أعلق حياتى كلها على الزواج فقط ؟ وهل إن لم يكن مقدراً لى أن أتزوج على الإطلاق هل سأظل طيلة حياتى فى نفس حالة الترقب والتوتر والإنتظار ؟

الإنسان يكون فى أسوأ حالاته وهو منتظر أى شىء ويتأخر عليه حتى لو كان ينتظر تاكسى أو أتوبيس !! تشتعل الحرائق فى الأعصاب ويبدأ التوتر والمشاحنات ....... فكيف أعيش وكأنى دائما وأبداً فى انتظار مالا يجىء ؟ وهل النجاح فى الزواج وحده ؟ إن كان هذا فلماذا تحدث الطلاق والخيانات والمشاكل والانفصال ؟

لابد أن يكون لى هدف آخر غير انتظار الزوج المرتقب ويأتى أو لا يأتى فكله قدر عند الله ولابد أن أرضى به ........ أنا لم أكن راضية قبل هذا كنت أقارن نفسى بقريباتى وصديقاتى وتظل دائرة المقارنات تتسع وتتسع حتى أتوه فيها وأنسى من أنا ؟ من هى سلمى الحقيقية ؟ هل هى إنسانة ناجحة ؟ هل هى إنسانة مميزة ؟ أم إنها تنتظر فقط صك الاعتراف بها كإنسان متكامل أمام المجتمع بدبلة ذهبية تضعها فى يدها اليسرى ووقتها لا يهم إن كنت ناجحة أم لا يكفى أن تكون زوجة فلان حتى وإن كانت فى غاية التعاسة والاحباط مع فلان هذا

أغمضت عينى وانا أشعر بتصالح مع نفسى لم أشعر به من زمن طويل وكأنى أخيراً وجدت سلمى التى أبحث عنها طوال عمرى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الرقة الجارحة
مجلة الأمل
مجلة الأمل
الرقة الجارحة


انثى عدد الرسائل : 674
العمر : 34
الموقع : مدينة بلا عنوانِِ
نقاط : 78
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالخميس 12 يونيو - 21:40:46

طبعا القصة من غير كلام رائعة

كونان

شكرا جدا لمجهودك

واوعي تتأخر علينا تاني

في انتظار باقي الحلقات

شكرا لك مرة تانيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كونــان
عضو محترف
عضو محترف
كونــان


ذكر عدد الرسائل : 121
العمر : 29
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 31/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالأحد 22 يونيو - 0:23:58

شكرا على مرورك الطيب الرقة الجارحة وان شاء الله مش هتأخر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بلال احمد
مشرف
مشرف
بلال احمد


ذكر عدد الرسائل : 333
العمر : 40
الموقع : a la maison puis je ne suis pas free
نقاط : 203
تاريخ التسجيل : 25/04/2008

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالأحد 27 يوليو - 22:22:46

ياكونان أنا مش عارف أرد أقولك ايه بس بصراحه انت حلقاتك دى عجبتنى جدا مع ان ردى متأخرجدا لكن هتابع حلقاتك دى دائما وبعدين عرفت انى الاسم اللى انا سميته لك كان فى محله ولا لأ أنا مش هقول عليه هنا طبعا علشان مايتنشرش بس انت فعلا مستقبلك عظيم أتمنى لك التوفيق والنجاح farao مع تحياتى لك lol! cheers lol!GOGE
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كونــان
عضو محترف
عضو محترف
كونــان


ذكر عدد الرسائل : 121
العمر : 29
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 31/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالإثنين 11 أغسطس - 11:31:55

اشكرك على مرورك الرائع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كونــان
عضو محترف
عضو محترف
كونــان


ذكر عدد الرسائل : 121
العمر : 29
نقاط : 19
تاريخ التسجيل : 31/12/2007

الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية   الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية Emptyالإثنين 11 أغسطس - 11:33:34

الحلقة التاسعة



(ادينى عش أمان واديك راحة وصراحة وضحكة حلال !!) لا أدرى لِمَ تذكرت هذه الأغنية القديمة وأنا أقف فى البلكونة فى انتظار خالد أخويا يبدو أنى كنت أهرب من القلق بالتفكير فى شىء آخر بعيد جدا عن سبب وقوفى وانتظارى له ..... يبدو أنى أهرب من رؤيته قادما من بعيد منكس الوجه بالتفكير فى أى حلم صعب المنال

سألتنى أمى من داخل المنزل للمرة الألف (أخوكى جه يا سلمى ؟ ) وأجبتها بنفس الإجابة (لسه ياماما !!)

وانا أتمنى أن أزيل قلقها بإجابة أخرى ....... أخذت ماما أجازة اليوم هى ووالدى من عملهم كى يشهدوا هذا اليوم العظيم فى حياة كل أم وكل أب ........ كى يجنوا ثمرة تعبهم طوال العام مع ابنهم العزيز ويروا نتيجته فى الثانوية العامة
لم ينم أحد منذ أمس من شدة القلق والتوتر باستثناء خالد بيه نفسه !! وصل شخيره إلى شبرا !! منتهى الهدوء والروقان !! وكأنها نتيجة انسان آخر من المريخ !!

حتى وهو نازل صباحا لإحضار النتيجة من المدرسة رفض اصطحاب أبى له لأنه على ميعاد مع الشلة فى المدرسة !!!!! هو أمر من الاثنين اما انه واثق جدا من النجاح أو يائس جدا ولأنه أخويا من زمان أعتقد انها الثانية


لم تكف ماما عن سؤال والدى (تفتكر حيجيب مجموع كام ؟ بيقولوا المجاميع عالية أوى السنة دى ! ربنا يستر ويجيب مجموع كويس هو صحيح فى سنة تانية بس دى درجاتها اكتر من ثالثة ... وبعدين دى التربية بقت بتاخد فوق التسعين !! الله يرحم لما كانت بتاخد ستين فى المية ! يعنى لازم يجيب مجموع حلو علشان يدخل حاجة عدلة !!)

نظر لها بابا بإشفاق ...(والله انتى متفائلة أوى يا سعاد طيب قولى ينجح الأول ...)

فخبطت على صدرها بجزع وقالت : ( ينجح بس !! قول كلام غير ده يا أبو خالد ده مموت نفسه يا ضنايا طول السنة فى المذاكرة !! دلوقتى ييجى ويفرحنا ان شاء الله !!)

فأجابها بتضرع( يارب يارب !! )

أشفقت عليهما من استهتار خالد ولا مبالاته ودعوت الله فى سرى ألا يخيب أمالهما وكدهما الطويل طوال العام من أجل تدبير مصاريف دراسته ودروسه الخصوصية التى لا تنتهى


قطع تفكيرى صوت طرقات ضعيفة على الباب فقفزت أمى من مكانها لتفتح ولم يجرؤ أبى على الوقوف من شدة القلق ليرى من القادم والذى كان أخى خالد

دخل مطرق الرأس صامت تماما ونظرات أبى وأمى تستحلفه أن ينطق وقلوبهم معلقة بكلمة واحدة ينطقها فيطفىء نار قلقهم وترقبهم الطويل ولكنه ظل صامتا صمت القبور فسألته أمى فى تضرع وقلق عاصف ( عملت ايه يا حبيبى ؟ طمنا الله يرضى عليك !!)

فأجاب بعد تردد طويل وصوته لا يكاد يظهر(أنا سقطت فى الكيمياء !!!)

شلت الكارثة لسان أمى وعجزت عن الكلام وانهارت على الكرسى ودموعها انسابت كالشلال وحزنها يكاد يمزق قلبها

أما أبى فأقعدته المفاجأة وعجزعن الكلام وشعرت وقتها بمعنى عجز الرجال ومعنى أن ينهار جبل حصين من تدمير فأر صغير

هبط علينا جميعا وجوما وحزنا لا يوصف زاده أصوات الزغاريد التى بدأت فى الانطلاق من بيوت الجيران فرحا بتفوق أولادهم وتكليل جهودهم بالتعب طوال العام

زادت أصوات الزغاريد من حسرة أمى واحساسها انها الأم الوحيدة التى لم تذق طعم الفرحة فعلى نحيبها وارتجفت من شدة الإحساس بالقهر والحزن حتى خشيت عليها فضممتها إلى صدرى محاولة اسكاتها فلم أستطع فبكيت معها

وأخيرا تكلم الأستاذ خالد ببرود يحسد عليه : ( أنا اتظلمت !!! انا حاطلب يعيدوا تصحيح الكيمياء تانى ده انا كنت مجاوب كويس جدا جدا ! الظاهر انهم بينجحوا بمزاجهم !!)

فلم يحتمل ابى المزيد من استهتاره وبروده وهجم عليه كالأسد الجريح كى يضربه فأسرعت له لأمنعه عنه كى لا يقتله فصرخ بصوت كالرعد وهو يرتجف :( بمزاجهم يا فاشل يا مستهتر ؟ )

وواصل هديره : تقدر تقول لى درجاتك فى بقية المواد ايه يا سعادة الباشا ؟

فأجاب خالد بصوت خافت: يعنى حوالى 70% !!!

فواصل أبى صراخه :70% !!!! ماشاء الله ودول تروح بيهم إيه ان شاء الله ؟ معهد السكة الحديد ؟ حرام عليك يا أخى ده أنا وأمك موتنا نفسنا طول السنة علشان نوفر لك ثمن الدروس الخصوصية اللى كنت بتاخدها

دى أمك الغلبانة دى باعت سلسلتها الوحيدة علشان تدفع لك مقدم درس الكيمياء اللى سيادتك سقطت فيها

ياشيخ حرام عليك ده انت كنت مفروض تذاكر علشان بس اللى عملناه علشانك لو انت اصلا بتحس وعندك دم ....... حسبى الله ونعم الوكيل فيك ! ويكون فى علمك انا مش ح ادفع ولا مليم تانى للدروس الخصوصية بتاعة الدور التانى ..... وان شاالله عنك ما اتعلمت

فمسحت امى دموعها ونطقت أخيرا معترضة على كلام بابا : ( كلام ايه ده يا أبو خالد ؟ ازاى ما ياخدش درس فى الكيمياء ؟ طيب ما هو كده عمره ما ح ينجح ؟ لا ما ينفعش الكلام ده وان كان ياسيدى على المجموع الصغير أهو فيه كليات كتير ومعاهد بفلوس ممكن ربنا يقدرنا وندخله واحد منها وياخد شهادته وخلاص !!)

فارتجت حوائط البيت من صوت صراخ أبى وهو يقول :علىَّ الطلاق بالتلاتة لو نطقتى كلمة م الكلام ده تانى لأخرج أجيب المأذون وتكونى طالق النهاردة

آدى آخرة دلعك وطبطبتك عليه عمره ما ح يعرف ازاى يكون راجل ابدا

ثم وجه حديثه إلى خالد الذى امتقع لونه من شدة خوفه من بابا و كأننا نراه لأول مرة : بص يا ابنى
انا ما قصرتش معاك فى أى حاجة ..... لكن بعد كده أقسم بالله ح اعلمك ازاى تكون راجل فى حياتك وازاى تقدَّر تعب الناس اللى حواليك وبكرة لما تكبر ح تعرف انى عملت فيك معروف انى خليتك بنى آدم .....!!!
انت من بكرة الصبح ح تنزل كتبك وملخصاتك فى الكيمياء وتذاكر لوحدك من غير أى دروس وبعد العصر ح تنزل تشتغل زى أى راجل انت خلاص
ما بقتش صغير انك تاخد مصروف زى البنات

وانا ح اكلم لك الحاج سعيد صاحب المكتبة اللى فى الشارع اللى جنبنا علشان تشتغل معاه فى تصوير المستندات والكتابة على الكومبيوتر ...... أنا كنت بافكر فى الموضوع ده من زمان ..... علشان تعرف قد ايه الواحد بيتعب علشان يجيب لكم الفلوس اللى انت مستهتر بيها ..... ولو ما وافقتش على الكلام ده الباب يفوت جمل اخواتك أولى باللقمة اللى انت بتاكلها اتفضل مع الف سلامة

نظرت ماما إليه برعب وظنته يهدد فقط ولكن ملامحه الحديدية عرفتها انه سينفذ كل كلمة من كلامه وحاولت النطق ولكن رعبها من تهديده

ألجمها فصمتت وسالت دموعها من جديد

وذهب بابا إلى التليفون طالبا الحاج سعيد صاحب المكتبة ودخل معه فى حوار طويل ومع كل كلمة يزداد شحوب وجه خالد حتى أنهى المكالمة قائلا( خلاص ياحاج ألف شكر من بكرة ان شاء الله يكون عندك من بعد العصر !!)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
الحلقة الثانية من يوميات أسرة مصرية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» يوميات اسرة مصرية
» مصرع وإصابة 4 من أسرة مصرية في حادث على طريق مكة - المدينة المنورة
» (يوميات موظف عام)منقولة
» عُمار الأرض2 - الحلقة 1
» جو تيوب - الحلقة الخامسة - الحرب

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى شباب كفر الجمال :: المنتدى الثقافي و الترفيهي :: منتدى القصة والرواية-
انتقل الى: